omjagvarenbok.blogg.se

Det där som kallas livet, tolkas så olika av alla. Det här är min tolkning.

#metoo

Publicerad 2017-10-19 23:48:36 i Allmänt,

Hashtagen metoo har spridit sig som en löpeld. Efter att så många kvinnor/flickor (i stort sätt alla på min facebook och instagramflöde) har hashtagat och skrivit om sina egna upplevelser, så har ju även män (inte alla män) hashtagat metoo, ihave och idid.
 
Flickor, Tjejer, Kvinnor, har skrivit om hur dessa har blivit antastade, sexuellt ofredade, trakasserade och våldtagna. Pojkar, Killar, Män, har skrivit om hur de skäms över sina egna misstag, där de har antastat, sexuellt ofredat, trakasserat och våldtagit. 
Dessa män har fått stående ovationer, de har blivit hyllade, satta på pediestaler. För att de har "tagit mod till sig" och "erkänt" sina "misstag". 
Kvinnorna blir fortsatt nedtryckta i skorna. Vårt mod, vårt kurage och våra hemska minnen som är vardag för oss blir neutraliserade. Hyllas vi för vårt mod och kurage när männen än en gång behöver bekräfta sig genom att "be om ursäkt".
 
Jag blir så otroligt kränkt, för denna hashtag skulle få omvärlden att öppna ögonen, den skulle ge oss kvinnor makten över oss, eller åtminstone försöka få oss att känna att vi har det. Och så kommer dessa män, som gjort fel, som har skadat oss, på så många olika vis, och tar det ifrån oss. 
 
För oavsett hur många kvinnor som skriver, så kommer det försvinna i "modet" hos mannen som skadat oss.
 
 
Jag vet att detta inte gäller ALLA män. Det finns massor av män som inte gjort någonting mot en kvinna. Jag drar inte alla över en kam, så försök att inte läsa in allt för mycket i det jag skriver. Alla behöver inte ta åt sig. 
 
#metoo #ihave #idid

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda Blomberg

I bloggen kommer jag skriva om allt mellan himmel och jord, livets tolkningar, på saker som tynger mig och saker som glädjer mig. Jag är en amerikansk fotbollsspelare/coach som studerar heltid på Stockholms universitet och jobbar extra som barista.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela