omjagvarenbok.blogg.se

Det där som kallas livet, tolkas så olika av alla. Det här är min tolkning.

Köpa lycka

Publicerad 2015-08-21 14:23:17 i Filosofi,

Lycka kan inte köpas för pengar, inte kärlek heller. För även fast kärlek är roten till sorg är den också roten till sann lycka.
Kärlek kan inte läras ut. Man känner det. Man kan inte lära sig älska någon. Det kommer per automatik. Att försöka låtsas att man inte fallit för någon är omöjligt.
Man kan varken köpa lycka eller kärlek, men ibland kan man köpa något som gör en lycklig. Och man kan få saker som gör en mer förälskad. Alltså att något fint från en pojkvän eller någon man tycker om. 
Men saken till slut förlorar sitt värde, och man är inte lika lycklig som när man köpte den. Samma sak med saken man fick, det är inte samma sak efter ett tag. Det enda som finns kvar är då minnen. 
Man kan inte lära sig att bli lycklig eller att älska, det är inte samma sak som att vara lycklig eller att älska någon. Det blir ett annat sätt att känna lycka och kärlek på. 
Det enda man kan lära sig att älska sig själv och först då kan man älska andra och vara lycklig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda Blomberg

I bloggen kommer jag skriva om allt mellan himmel och jord, livets tolkningar, på saker som tynger mig och saker som glädjer mig. Jag är en amerikansk fotbollsspelare/coach som studerar heltid på Stockholms universitet och jobbar extra som barista.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela